Development of Kelanting Delima MSMEs Through Digital Media and Information Technology to Improve Marketing Quality

Authors

  • Firmansyah Institut Informatika dan Bisnis Darmajaya
  • Ary Meizary Institut Informatika dan Bisnis Darmajaya
  • Amnah institut informatika dan bisnis darmajaya
  • Suwandi . Institut Informatika dan Bisnis Darmajaya

DOI:

https://doi.org/10.36448/jpmtb.v4i1.131

Keywords:

MSMEs, Digital Marketing, Social Media, Marketplace, Branding

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play an important role in the Indonesian economy, including in preserving traditional culinary. One of the MSMEs engaged in regional specialties is Kelanting Delima. However, in the digital era, the main challenges faced by this MSME are limitations in marketing and low utilization of digital technology. The method of implementing activities includes socialization, training, and assistance in the use of social media, marketplaces, and strengthening product branding. The results of this program show an increase in business actors' understanding of digital marketing, the use of social media as a promotional tool, and success in opening online stores on various marketplace platforms. In addition, the design of product packaging and logos has also been updated to be more attractive and professional. The implementation of this digital strategy has a positive impact on increasing the number of customers and expanding the market which is no longer limited to the local area. Overall, this service aims to increase the competitiveness and market reach of Kelanting Delima MSMEs through the application of digital media and information technology in marketing strategies, so that it becomes an effective solution in improving the quality of marketing and competitiveness of Kelanting Delima MSMEs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amnah, A., Nursiyanto, N., & Wasilah, W. (2021). PELATIHAN PEMBUATAN GANTUNGAN POT BUNGA BAGI KELOPOK IBU-IBU RUMAH TANGGA DIDESA KARANGANYAR LAMPUNG SELATAN. Aptekmas Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1).

Amnah, A., & Meizary, A. (2023). Pengembangan Website Desa dalam Peningkatan Informasi dan Data Penduduk Di Era Digital Desa Trimulyo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(2), 91-96.

Dimas Sasongko, Intan Rahma Putri, Vivi Nur Alfiani, Sasqia Dyah Qiranti, Riski Sintasari, Pramania Elka Allafa (2020). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Makaroni Bajak Laut Kabupaten Temanggung , Retrieved Fromhttp://Journal.Trunojoyo.Ac.Id/Pangabdhi.

Desfiandi, A. (2023). Penerapan Digitalisasi Pada Umkm Chio Snack menggunakan Platform Simonik untuk memperluas Pemasaran Produk. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(2), 114-121. Hakim, L., Irianto, S. Y., Nursiyanto, N., & Saleh, S. (2024). Pelatihan Manajemen Usaha Bagi Pokdarwis Kawasan Strategis Teluk Lampung Kabupaten Pesawaran. NEAR: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 130-134.Halimah, H., & Lilyana, B. (2021, September).Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Menggunakan Bandicam Dalam Masa New Normal Bagi Guru SDIT Insantama.In Prosiding Seminar Nasional Darmajaya (Vol. 1, Pp. 1-6).

Desfiandi, A., & Meizary, A. (2024). Peningkatan Literasi Keuangan Untuk Pembentukan Karakter Cerdas dalam Pengelolaan Uang Pada Anak SMPN 31 Bandar Lampung. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 3(1), 10-15.

Jaya, I., & Nisar, N. (2023). INOVASI PEMASARAN UMKM TAHU DI DESA KALIREJO LAMPUNG TENGAH MENGGUNAKAN E–COMMERCE. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(8), 5943-5948.

Khaidarmansyah, K., & Firdayanti, A. (2023). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Dalam Peningkatan Penjualan Umkm Chio Snack Keripik Lumer Di Desa Trimulyo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(2), 128-133.

Khaidarmansyah, K., Nisar, N., Wasilah, W., & Halimah, H. (2023). Peningkatan Kualitas Usaha Di Desa Cilimus Melalui Sosialisasi Dan Pendampingan Dalam Pembuatan Nomor Induk Berusaha (Nib) Melalui Online Single Submission (Oss). J-Abdi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 69-76.

Meizary, A., & Magdalena, B. (2023). Strategi Pemasaran Digital Pada Produk Umkm Dapoer Ibu Hayra. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 85-92.

N. Yuwita, Sri Astutik, Siti Badriyatul, And Sri Rahayu, “Pendampingan Legalitas Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Melalui Sistem Online Single Submission Di Kelurahan Lemahbang Kecamatan Sukorejo,” Khidmatuna J. Pengabdi. Kpd. Masy., Vol. 2, No. 1, Pp. 41–48, 2021, Doi: 10.51339/Khidmatuna.V2i1.322.

Setiawati, S. D., Fitriawati, D., Retnasary, M., & Yelifa, I. R. (2019). Pesan Pemasaran Senjatauntuk Membangun Digital Branding.Jurnal Ilmiah Indonesia, No. 4(7): 131–151.

Y. F. Dan M. P. Tri Nur Fadilah, “Sosialisasi Pembuatan Nib Kepada Pelaku Umkm Di Dusun Kalangan, Candisari, Secang,” Vol. 1, No. 2, Pp. 175–182, 2021.

Yunus, H., Saleh, S., & Swissia, P. (2019). Pengembangan Dan Pelatihan E-Commerce Hasil Kerajinan Napi Perempuan Lapas Way Hui Bandar Lampung. Jurnal Publika Pengabdian Masyarakat, 1(02), 35-42.

Swissia, P., & Halimah, H. (2023). Optimalisasi Digital Marketing Dalam Meningkatkan Branding Pada UMKM Tempe Mbah Mul Di Desa Purwotani. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(8), 5949-5956.

Swissia, P., & Halimah, H. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Desa Cilimus Kecamatan Teluk Pandan Melalui Pengembangan Umkm. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(1), 73-80.

Putra, D., Swissia, P., Irawati, A., & Pulungan, M. S. (2023, August). PEMANFAATAN PISANG SEBAGAI OLAHAN DONAT DI PEKON KARTA KECAMATAN KOTA AGUNG TIMUR KABUPATEN TANGGAMUS. In Prosiding Seminar Nasional Darmajaya (Vol. 1, Pp. 32-36).

Swissia, P., & Halimah, H. (2023). Pengaruh Aplikasi Stroberi Kasir Terhadap Efisiensi Keuangan Pada Umkm Kripik Pisang Lumer Chio Snack Di Desa Trimulyo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(2), 122-127.

Downloads

Published

16.05.2025

How to Cite

Firmansyah, Meizary, A. ., Amnah, & ., S. (2025). Development of Kelanting Delima MSMEs Through Digital Media and Information Technology to Improve Marketing Quality. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 4(1), 104–111. https://doi.org/10.36448/jpmtb.v4i1.131

Most read articles by the same author(s)