Utilization of Digital Marketing for Micro, Small and Medium Enterprises Kue Emak Johati in Sukajaya Village Kalianda

Authors

  • Khaidarmansyah institut informatika dan bisnis darmajaya
  • Meliyanti Institut Informatika dan Bisnis Darmajaya
  • Nizar Institut Informatika dan Bisnis Darmajaya

DOI:

https://doi.org/10.36448/jpmtb.v4i1.130

Keywords:

Digital Marketing, UMKM, Social Media, Marketplace

Abstract

This community service aims to improve digital-based financial management skills among micro, small and medium enterprises (MSMEs) Vista Abadi, Banjar Negeri Village, Way Lima District, through training in using the Buku Warung application. The methods used in this training include socialization about the importance of good financial management, freezing the use of applications, and direct practice by participants. The results of the training showed a significant increase in digital literacy and participants' ability to operate the Buku Warung application. Approximately 70% of participants switched from manual recording methods to digital recording, which increases accuracy and efficiency in financial management. Positive feedback from participants represents satisfaction with the material presented. Although the direct impact on business operations took longer to evaluate, participants reported improvements in cash flow management. It is hoped that this training can contribute to the growth of MSMEs and improve community welfare in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, N. F. (2021, Agustus 05). Cara Membuat Daftar Pustaka Otomatis, Mudah dan Rapih. Diakses pada Februari 20, 2022, dari merdeka.com: https://www.merdeka.com/jabar/cara-membuat-daftar-pustaka-otomatis-mudah-dan-rapih-kln.html

Tobari. (2021, Oktober 29). Posyandu Berperan Penting Dalam Pencegahan Stunting. Diakses pada Februari 14, 2022, dari InfoPublik: https://infopublik.id/kategori/nusantara/576585/posyandu-berperan-penting-dalam-pencegahan-stunting

Ayutiani, D. N., Primadani, B., & Putri, S. (2018). Penggunaan Akun Instagram Sebagai Media Informasi Wisata Kuliner.Jurnal Ilmiah Ilmu Hubungan Masyarakat, No. 3(1): 39–59.

Dimas Sasongko, Intan Rahma Putri, Vivi Nur Alfiani, Sasqia Dyah Qiranti, Riski Sintasari, Pramania Elka Allafa (2020). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Makaroni Bajak Laut Kabupaten Temanggung , Retrieved Fromhttp://Journal.Trunojoyo.Ac.Id/Pangabdhi.

Desfiandi, A., & Meizary, A. (2024). Peningkatan Literasi Keuangan Untuk Pembentukan Karakter Cerdas dalam Pengelolaan Uang Pada Anak SMPN 31 Bandar Lampung. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 3(1), 10-15.

Jaya, I., & Nisar, N. (2023). INOVASI PEMASARAN UMKM TAHU DI DESA KALIREJO LAMPUNG TENGAH MENGGUNAKAN E–COMMERCE. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(8), 5943-5948.

Khaidarmansyah, K., & Firdayanti, A. (2023). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Dalam Peningkatan Penjualan Umkm Chio Snack Keripik Lumer Di Desa Trimulyo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(2), 128-133.

Khaidarmansyah, K., Nisar, N., Wasilah, W., & Halimah, H. (2023). Peningkatan Kualitas Usaha Di Desa Cilimus Melalui Sosialisasi Dan Pendampingan Dalam Pembuatan Nomor Induk Berusaha (Nib) Melalui Online Single Submission (Oss). J-Abdi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 69-76.

Meizary, A., & Magdalena, B. (2023). Strategi Pemasaran Digital Pada Produk Umkm Dapoer Ibu Hayra. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 85-92.

N. Yuwita, Sri Astutik, Siti Badriyatul, And Sri Rahayu, “Pendampingan Legalitas Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Melalui Sistem Online Single Submission Di Kelurahan Lemahbang Kecamatan Sukorejo,” Khidmatuna J. Pengabdi. Kpd. Masy., Vol. 2, No. 1, Pp. 41–48, 2021, Doi: 10.51339/Khidmatuna.V2i1.322.

Setiawati, S. D., Fitriawati, D., Retnasary, M., & Yelifa, I. R. (2019). Pesan Pemasaran Senjatauntuk Membangun Digital Branding.Jurnal Ilmiah Indonesia, No. 4(7): 131–151.

Y. F. Dan M. P. Tri Nur Fadilah, “Sosialisasi Pembuatan Nib Kepada Pelaku Umkm Di Dusun Kalangan, Candisari, Secang,” Vol. 1, No. 2, Pp. 175–182, 2021.

Yunus, H., Saleh, S., & Swissia, P. (2019). Pengembangan Dan Pelatihan E-Commerce Hasil Kerajinan Napi Perempuan Lapas Way Hui Bandar Lampung. Jurnal Publika Pengabdian Masyarakat, 1(02), 35-42.

Swissia, P., & Halimah, H. (2023). Optimalisasi Digital Marketing Dalam Meningkatkan Branding Pada UMKM Tempe Mbah Mul Di Desa Purwotani. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(8), 5949-5956.

Swissia, P., & Halimah, H. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Desa Cilimus Kecamatan Teluk Pandan Melalui Pengembangan Umkm. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(1), 73-80.

Putra, D., Swissia, P., Irawati, A., & Pulungan, M. S. (2023, August). PEMANFAATAN PISANG SEBAGAI OLAHAN DONAT DI PEKON KARTA KECAMATAN KOTA AGUNG TIMUR KABUPATEN TANGGAMUS. In Prosiding Seminar Nasional Darmajaya (Vol. 1, Pp. 32-36).

Swissia, P., & Halimah, H. (2023). Pengaruh Aplikasi Stroberi Kasir Terhadap Efisiensi Keuangan Pada Umkm Kripik Pisang Lumer Chio Snack Di Desa Trimulyo. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 2(2), 122-127.

Downloads

Published

16.05.2025

How to Cite

Khaidarmansyah, Meliyanti, & Nizar. (2025). Utilization of Digital Marketing for Micro, Small and Medium Enterprises Kue Emak Johati in Sukajaya Village Kalianda. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tapis Berseri (JPMTB), 4(1), 28–36. https://doi.org/10.36448/jpmtb.v4i1.130